מדריך לדייר: 10 עקרונות חשובים בפינוי בינוי

פינוי-בינוי הוא נושא מורכב והפרויקטים במסגרתו לרוב גדולים, ודורשים התמצאות בשורה של נושאים. אם גם אתם שוקלים לקדם פרויקט פינוי-בינוי באזור מגוריכם, להלן 10 העקרונות העיקריים בהתקשרות עם יזמים:

אתר פינוי-בינוי הוא נושא מורכב והפרויקטים במסגרתו לרוב גדולים, ודורשים התמצאות בשורה של נושאים. אם גם אתם שוקלים לקדם פרויקט פינוי-בינוי באזור מגוריכם, להלן 10 העקרונות העיקריים בהתקשרות עם יזמים:

  1. התארגנות. לפני חתימה על הסכם, הדיירים צריכים לקיים אסיפה ולבחור נציגות שתלווה את התהליך. יש לקבוע את סמכויות הנציגות, ולבחור בעו”ד מנוסה בעסקאות פינוי-בינוי, שייצג את הדיירים. בשלב זה רצוי ליצור קשר גם עם העירייה, ולברר מה עמדתה בנוגע לפרויקט.
  2. מסמכי טרום-הסכם. ניתן לחתום על מסמך כוונות לפרק זמן קצוב, שבו הדיירים מביעים נכונות עקרונית לביצוע פרויקט פינוי-בינוי, בכפוף להסכמות על התמורה, שיעוגנו בהסכם. כבר בשלב זה רצוי להיוועץ בעו”ד מומחה, ובכל מקרה לא למסור התחייבות בלתי חוזרת.
  3. בחירת יזם. באסיפת הדיירים יש להסמיך את הנציגים ואת עורך הדין לבחון הצעות ולנהל מו”מ מול יזמים. חשוב במיוחד לבדוק את החוסן הכלכלי של היזם, לוודא כי העבודות יבוצעו על ידי קבלן רשום על פי חוק, ולבצע בדיקת כדאיות של התמורה המוצעת.
  4. בחינת התמורה ע”י שמאי. במקרה של התלבטות בנוגע לתמורה המוצעת, אפשר לפנות למשרד הבינוי בבקשה למנות שמאי פינוי-בינוי מטעמו, שיבחן את מידת הכדאית של הפרויקט.
  5. הסכם. מומלץ לקבוע פרקי זמן לפעולות מסוימות, כגון אישור תכנית, הכרזת ממשלה על פינוי-בינוי, החתמת דיירים, תחילת וסיום בנייה, ועוד. בנוסף, רצוי להתנות את ההסכם בכמה תנאים, כמו למשל אישור תב”ע, ולקבוע מנגנון למקרה שהתנאים לא יתקיימו.
  6. תמורה. בהסכם יש לקבוע, בין היתר, את רכיבי התמורה, מגוון חלופות התמורה, דגשים בנוגע לדירה החדשה, דגשים בנושא שכ”ד בתקופת הפינוי, עלויות היזם לעומת חובות הדייר ועוד.
  7. ביטחונות. מקובל כי לפני פינוי הדירות, או במקרה של העברת זכויות אחרות ליזם, הדיירים יקבלו מצדו ערבות בשווי הדירה החדשה. כמו כן, עליו למסור ערבות בנקאית אוטונומית להבטחת תשלום דמי השכירות של הדיירים המפונים.
  8. בדק ואחריות. יש לדרוש את אחריות היזם לדירות החדשות, בהתאם לקבוע בחוק המכר.
  9. ביטוח. יש לקבוע כי נדרש אישור של חברת ביטוח לקיום דרישות הביטוח ע”י היזם, כולל ביטוח קבלנים, ביטוח לעבודות הפרויקט, אחריות כלפי צד ג` ואחריות מעבידים וביטוח אחריות מקצועית.
  10. גילוי ושקיפות. על פי חוק, כל מי שמקבל שכר או פועל מטעם היזם, חייב להצהיר על כך מראש בפני הדיירים. הפרת דרישה זו תאפשר לדיירים לחזור מהסכמתם לעסקה, גם אם חתמו על הסכם התקשרות מחייב.

למדריך המלא לדיירים בפרויקטים של בינוי באתר משרד הבינוי והשיכון לחצו כאן.