מסלולי פעולה אפשריים בפרויקט פינוי בינוי

בניינים רבים בישראל הם מבנים ישנים, שכלל התשתיות והמערכות בהם מיושנות ורעועות ולעתים אף פגומות. על פי רוב היו הדיירים בבניינים אלו שמחים לעבור לדירה חדשה אך אין באפשרותם לשפר דיור במסלול הרגיל – מכירה וקנייה של דירה חדשה. עבור אותם אנשים, הקונספט של פינוי בינוי הוא אידיאלי.

כל אחד יכול ליזום פרויקט פינוי בינוי

בעבר, רק הממשלה הייתה רשאית ליזום פרויקטים של פינוי בינוי. אך מאז הוחלט על התחלת פינוי בינוי בשנות ה-70, לא הצליח לעמוד על רגליו אף פרויקט שכזה כל עוד הממשלה היוותה גורם יוזם יחידי. לכן, בשנת 1998 שונה החוק וקבע כי גם יזמים פרטיים ודיירים יכולים ליזום תהליך פינוי בינוי.

מסלול “אדריכל/עו”ד”
במסלול זה, התחלת התהליך של פינוי בינוי מתבצעת מול אדריכל או עו”ד בודדים. אותו איש מקצוע מחתים את הדיירים על הסכמתם לתהליך, ורק אז מכין תב”ע. רק לאחר הכנת התב”ע האדריכל או העו”ד ניגש למכרז של יזמים או קבלנים. למסלול זה חסרונות רבים. העיקרי שבהם הוא, שכל התהליך עד היציאה למכרז אורך 4-5 שנים. לא אתם ולא איש המקצוע יכולים לדעת מה יהיו כוחות השוק בזמן זה, וייתכן והמצב בשוק יקשה על הוצאת פינוי בינוי אל הפועל.

מסלול “ייצוג וליווי”
במסלול השני, התהליך של פינוי בינוי מתבצע מול קבוצה של אנשי מקצוע, למשל מהנדס, אדריכל ועו”ד. אזי, אותה קבוצה מחתימה את הדיירים על הסכם, ומיד יוצאים למכרז של יזמים או קבלנים. למסלול זה יתרונות רבים על פני המסלול של אדריכל/עו”ד. אחד מהם הוא שבמקרה זה היזם הוא זה שיבצע את התב”ע, בניגוד לאיש המקצוע הבודד במסלול הקודם. היזם יכול לבצע את התב”ע מהר בהרבה מאיש המקצוע.

אתם לא לבד
פינוי בינוי הוא פרויקט בסדר גודל מאוד גדול. מדובר בתהליך מורכב ביותר, עם המון בירוקרטיה ודרישה לידע מקצועי רב. עם פרויקט בסדר גודל שכזה רצוי לא להתמודד לבד. כדאי לשכור את שירותיה של קבוצת אנשי מקצוע אשר מתמחה בתחום, שתדאג לקדם את התהליך כמה שיותר מהר תוך שמירה מיטבית על האינטרסים שלכם.