למה מתכוונים כשמדברים על “התחדשות עירונית”

התחדשות עירונית באה לענות על שורה של בעיות בבנייה העירונית: ניצול קרקעות לא נכון, מחסור בדיור למשפחות צעירות, הזנחה באזורים חלשים, מחסור בשטחים פתוחים וירוקים, מבני מגורים לא עמידים, תשתיות מיושנות, ועוד שלל בעיות הנובעות מבנייה מיושנת, שאינה עונה לאתגרים של החיים בעיר מודרנית.

התחדשות עירונית היא תהליך לחידוש ושדרוג אזורים חלשים או מוזנחים במרחב העירוני, לכדי סביבת מגורים מטופחת ומודרנית, בהתאם לסביבה ולמארג העירוני.

בעיה ופתרון
התחדשות עירונית באה לענות על שורה של בעיות בבנייה העירונית: ניצול קרקעות לא נכון, מחסור בדיור למשפחות צעירות, הזנחה באזורים חלשים, מחסור בשטחים פתוחים וירוקים, מבני מגורים לא עמידים, תשתיות מיושנות, ועוד שלל בעיות הנובעות מבנייה מיושנת, שאינה עונה לאתגרים של החיים בעיר מודרנית. התוכנית להתחדשות עירונית מציעה פתרון לרבות מהבעיות האלו: היא מאפשרת למצות את פוטנציאל השימוש בקרקע באמצעות בנייה לגובה, משדרגת אזורים חלשים באמצעות חידוש והקמת שטחים ירוקים, כוללת שיפוץ ובנייה של תשתיות, כבישים ומדרכות, וכן הקמה של מוסדות ציבור וקהילה, לצד הטבות נוספות המשדרגות את איכות החיים של התושבים, ומעלות את שווי הנכס שברשותם.

מסלולים
פינוי בינוי – פרויקטים לשדרוג אזורים עירוניים מוזנחים, על ידי פינוי תושבים ממבני מגורים מיושנים, לטובת הקמת בניינים חדשים ושדרוג פני האזור. בפרויקטים מסוג פינוי-בינוי, הדיירים מפונים זמנית לדירות שכורות על חשבון היזם, ובסופם מקבלים דירות משודרגות בבניין חדש.
תמ”א 38 – תכנית מתאר ארצית משנת 2005 לחיזוק מבנים ישנים ורעועים, על מנת להיערך לרעידות אדמה ומצבי חירום, הכוללת גם שדרוג חיצוני ובניית קומות מגורים נוספות. בשנת 2010 התקבל התיקון השני לתכנית (תמ”א 38/2), המאפשר להרוס את הבניין הישן ולבנות חדש במקומו, כמודל מקוצר של פינוי-בינוי, שוועדה מקומית רשאית לאשר ללא שינוי תב”ע או הליכים מורכבים אחרים.
יתרונות

משנות ה-90 ואילך, מורגשת בעידוד הממשלה תנופה בתחום ההתחדשות העירונית, גם ובעיקר כי מדובר בעסקה שבה כל הצדדים מרווחים: היזם בונה ומוכר יחידות דיור רבות בשטחי ביקוש בערים, שערכן עולה בעקבות שדרוג השכונה וכניסתן של אוכלוסיות צעירות. היזם גם לרוב נהנה מתמריצים מהרשויות, שמוודאות כי הפרויקטים כדאיים כלכלית על מנת למשוך יזמים שיוציאו אותם לפועל. המדינה והרשויות נהנות מבנייה והתחדשות של אזורים מוזנחים, ללא עלות מצדן. כמו כן, ההתחדשות העירונית משפרת את הניצול של שטחי מגורים, כחלק מן ההתמודדות עם בעיית הבנייה והדיור בישראל. הדיירים מקבלים דירה חלופית, בעלת ערך גבוה בהרבה, ללא כל עלות מצדם. התהליך אמנם כרוך באי-נוחות הכרוכה במעבר דירה זמנית, אך בתום הבנייה הדיירים מקבלים דירה חדשה, גדולה יותר, בעלת מפרט טכני גבוה יותר, וכן מחידוש פני השכונה וכניסה של אוכלוסיה צעירה, המובילים לעלייה נוספת בשווי הנכס שברשותם.