יתרונותיה של התחדשות עירונית

בשנות השישים של המאה העשרים נהגו לבנות “בלוקים” של בניינים של שלוש קומות על עמודים. שיכונים כאלו ניתן עדיין למצוא עדיין בכל עיר. כיום, ה”בלוקים” האלה ישנים וכבר אינם מתאימים למגורים ראויים. הם ישנים, לא בטוחים מפני פגיעת טיל או רעידת אדמה, השכונות מסביב מוזנחות ופעמים רבות מלוכלכות, המדרכות שבורות ויש מחסור אדיר בשירותים ובמתקנים המיועדים לכלל האוכלוסייה כגון שטחי מסחר, מוסדות חינוך, גנים ציבוריים ועוד.

מהלך של התחדשות עירונית מטרתו להתמודד עם בעיות אלה ולחדש את אותן שכונות תוך שהוא מקנה לכל השחקנים בזירה רווחים ויתרונות משמעותיים:

רווח ליזם
בתמורה להשקעתו העצומה של היזם בפרויקט – הן כלפי הדיירים, הן כלפי הרשויות והן כלפי שורה של גורמים נוספים המעורבים בתהליך – היזם מרוויח יחידות דיור חדשות שנבנו בבניינים המחודשים. לאחר שהשקיע בהשבחת האיזור, הן מבחינת מבני המגורים והן מבחינת הטיפוח הכללי של השכונה, ערך הנדל”ן עולה כך שליזם יש אינטרס להשקיע השקעה זו, הן לטובת הדיירים והן לטובת עצמו.

רווח למדינה ולרשויות המקומיות
תהליך ההתחדשות העירונית מקנה לרשויות המקומיות הזדמנות לזזכות בחידוש התשתיות בשכונות ישנות על חשבון היזם. רשויות מקומיות רבות נרתמות לתהליך של ההתחדשות העירונית ואף יוזמות אותו, וכך זוכות להקמת מרכז מסחרי, גן ילדים, בית ספר, קופות חולים ועוד. כמו כן, האוכלוסייה באזור משתפרת. יש זרימה של צעירים לאזורים שעברו התחדשות עירונית. רמת הפשיעה יורדת, איכות החיים עולה ושביעות רצון התושבים גבוהה. היתרון של המדינה מהתהליך הוא בשימוש יעיל יותר בשטחי מגורים.

רווח לדיירים
כמובן שתהליך התחדשות עירונית מקנה יתרון גדול לדיירים, שבפרויקטים של פינוי בינוי זוכים לקבל מהיזם דירה חדשה, יפה, גדולה ומתאימה יותר למגורים בעידן המודרני, וכן שירותים סביבתיים רבים שקודם לכן לא זכו ליהנות מהם בתוך השכונה. יחד עם זאת יש לזכור כי על הדייר לבדוק היטב את הסכם ההתחדשות העירונית שחותם עמו היזם, כדי לוודא שבסוף התהליך אכן ייצא שכרו בהפסדו והוא יזכה לתנאי מגורים משופרים. לשם כך כדאי מאוד להיעזר בשירותי עורך דין ושמאי מקרקעין מוסמך.