התחדשות עירונית – הדרך לאיכות חיים משודרגת!

בניינים ישנים, שנבנו בעשורים הראשונים של מדינת ישראל, לרוב בנויים באופן שאינו הולם את הסטנדרטים המקובלים כיום בבנייה. המשמעות היא, שהמבנים הללו עלולים להיות חלשים ולא עמידים במקרה של רעידת אדמה. גם מבנים שנבנו בצורה טובה ומתאימה לסטנדרטים הנחוצים, הם כבר מבנים ישנים אשר סובלים מבלאי רציני ומשמעותי…

תוכנית התחדשות עירונית הוגדרה בחוק לאזורים מסוימים במדינה, שבהם, כאמור, מבנים ישנים וחלשים, אשר זקוקים לשדרוג ולחיזוק משמעותי על מנת להתאים לתקני הבנייה המקובלים כיום. המטרה בתכנית התחדשות עירונית היא לספק לתושבים ביטחון רב ככל האפשר, ובמקביל גם לשפר את איכות החיים שלהם. התחדשות עירונית היא שם כולל למגוון תכניות שהוכנסו למערכת החוקים בשנים האחרונות, כאשר מתוכן ישנן מספר תוכניות מוכרות יותר מאחרות, כמו למשל תמ”א 38, המוכרת לכולם, וכן תכנית פינוי בינוי. בתכנית תמ”א 38, למשל, נכללים כל המבנים שנבנו לפני שנת 1980. על מנת להוציא לפועל את התכנית, יש צורך באישורי בנייה סטנדרטים, ותו לא. פרויקט פינוי בינוי הוא מורכב יותר, משום שמדובר על הריסה של מספר מבנים צמודים במטרה לבנות אותם מחדש. על מנת להוציא לפועל תכנית פינוי בינוי יש צורך בהוצאה של תב”ע חדשה לכל האזור שעומד להיהרס. בנוסף, רק שטח שמכיל לכל הפחות 24 יח”ד, יכול להיכלל במסגרת תכניות פינוי בינוי.

היתרונות של תכניות התחדשות עירונית ברורות – הגנה וביטחון רב יותר לתושבים. אך היתרון הזה אינו מהווה תמריץ מספיק לביצוע התכניות, ולכן מציעה המדינה הטבות שונות לדיירים אשר משתתפים בפרויקטים הללו. הדיירים זכאים להגדלה של דירותיהם, לתוספת של מרפסת, מחסן ומקום חניה, למגורים חלופיים בזמן העבודות ולכיסוי של כל הוצאה שנלווית לתהליך, כמו שכר עו”ד, הובלה של תכולת הדירה וכדומה.